
LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for July 2010 

 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS  

 

1. Law on Public Information  

 

1.1.  The implementation of the Law on Public Information has been partially elaborated 

on in the section about freedom of expression.  

 

1.2. On a session held on July 22, the Constitutional Court decided upon the 

constitutionality of the Law on Public Information adopted on August 31 last year. We hereby 

remind that a motion for the assessment of the constitutionality of the said Law, harshly 

criticized by media professionals, had been tabled by the Ombudsman Sasa Jankovic. There 

were also another three initiatives pertaining to the same Law. It follows from the release of 

the Constitutional Court, published on its web site on July 22, 2010, that the Court ruled that 

most of the provisions of the Law on Public Information were not in accordance with the 

Constitution and ratified international Treaties. By the time this report was being finalized, 

the Court’s decision was not yet published in Serbian Official Gazette.  

 

First, the Constitutional Court found that the provision, stipulating that a public media may 

only be established by a domestic legal entity, but not by a natural person or foreign legal 

entity, was not in conformity with Article 50 of the Constitution, which establishes the 

freedom of any person to, without any permission and in the manner laid down by law, 

establish newspapers and other forms of public information. Moreover, the above said 

provision was found to be in breach of Articles 10 and 14 of the European Convention on the 

Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms and Article 19 of the International 

Treaty on Civil and Political Rights. 

 

Furthermore, the Constitutional Court found that the provisions, imposing obligations to the 

Prosecutor and the Court by determining measures that these authorities must undertake in 

economic offence proceedings, were in discordance with articles 4, 142 and 156 of the 

Constitution. These articles namely stipulate that the legal system shall be indivisible; that 

power shall be separated into three branches of government – legislative, executive and 

judicial; that the courts shall be autonomous and independent; that the Public Prosecutor’s 

Office is an independent state authority that prosecutes criminal and other offenders. Taking 

into account the fact that the domain of economic offences is already regulated by the Law on 

Economic Offences, the Constitutional Court found that the provision of different rules of 

procedure in that area of criminal law results in breaching the principle of the uniformity of 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for July 2010 

 

the legal system, as well as the principles of equality before the Law guaranteed by Article 21 

of the Constitution. We hereby remind that the Constitutional Court refers in this particular 

case to the provisions of the Law ordering the Public Prosecutor to request a temporary 

suspension of publishing of a public media where this media is not registered with the 

Register of Media Organizations, as well as provisions requiring the court to order the 

founder of the public media, within 12 hours of the submission of the Public Prosecutor’s 

motion, to temporarily suspend the publishing of the public media even before the outcome 

of the proceedings that are underway becomes final; as well as provisions ordering the court 

to mandatorily accompany the fine pronounced for an economic offence with a ban on 

publishing of the public media. The Constitutional Court also found that, with the provision 

of the obligation to pronounce a temporary suspension of publishing of the public media in 

case of failing to register with the Register of Media Organizations, the said registration 

obtained the character of constitutive element of the procedure of establishment of a public 

media, which is inconsistent with Article 50 of the Constitution, as well as with Article 10 of 

the European Convention and Article 19 of the International Treaty. 

 

Furthermore, the Constitutional Court found that the provisions introducing fines for 

economic offences and misdemeanors against the founder, the founder’s responsible person 

and the responsible editor of a public media, as well as the provisions introducing the 

obligation of the court to pronounce a temporary ban on publishing of a public media, 

namely the obligation to pronounce a probation sentence, were inconsistent with the 

principles of the uniformity of the legal system, equality of all persons before the Constitution 

and the Law, the principle of division of powers and independence of the judiciary, 

guaranteed freedom of the media and the right to legal security in criminal law. The Court 

also found that the prescribed sanctions were also in breach of the constitutional principles 

provided for in Article 20 of the Constitution that determine the prerequisites for a legitimate 

restriction of human and minority rights and freedoms, which are also contained in Article 10 

of the European Convention. In that manner, the Court actually upheld the criticism that the 

legally provided fines were excessive, i.e. disproportionate to the purpose of the above 

mentioned restrictions of rights, which provided that such restriction is legitimate, could be 

achieved with a lesser limitation of the essence of the right to freedom of expression. 

 

The Court rejected the proposal and did not accept the initiatives pertaining to the provisions 

of the Law, which stipulate that a public media must be registered with the Register of Media 

Organizations; which prohibit the publisher from disposing its right to a particular public 

media or right to publish a public media, as well as the invalidity of such contract; which 

provide for a ban on establishing a new public media under the same or similar name within 

one year after the termination of the public media or the cessation of the printing and 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for July 2010 

 

publishing thereof; which provide that the Register of Media Organizations shall be kept by 

the Business Registers Agency; which provide the obligations of that Agency towards the 

Ministry of Culture, as well as obligations pertaining to the furnishing information to the 

Ministry of Culture about the founders of public media as subject to forced collection 

procedure. The Court namely found that the above provisions did not infringe on rights 

guaranteed by the Constitution and ratified international treaties. 

 

In the part in which the initiatives went further than the Ombudsman’s motion for the 

assessment of constitutionality, the Court accepted the initiative and initiated the procedure 

for the assessment of the constitutionality of provisions stipulating that the Culture Minister 

shall regulate more closely the keeping of the Register of Media Organizations, as well as the 

obligations of founders of public media to submit applications for registration. The Court 

namely found the question, whether the powers conferred to the Minister were in conformity 

with the Constitution, to be legitimate. 

 

The legal consequence of such a decision by the Constitutional Court is that the provisions of 

the Law on the Amendments to the Law on Public Information from 2009 that have been 

declared unconstitutional shall cease to be effective on the day of the publication of the 

decision in the Official Gazette of the Republic of Serbia. 

 

Although the decision of the Constitutional Court may be interpreted as a democratic leap 

forward and a significant achievement in the area of protecting the right to freedom of 

expression in Serbia, it nevertheless leaves a bitter taste. We may rightfully ask why such law 

had to be passed in the first place, when since its very adoption it was perfectly clear, ever 

since its very adoption, that it was unconstitutional. What is even more paradoxical, the 

provisions of that Law – except for the introduction of the Register of Media Organizations – 

are not being implemented in practice. Its only outcome is a year lost for the Serbian media 

in trying to prove the obvious, as well as growing self-censorship in fear of the Law’s potential 

implementation. 

 

2. Broadcasting Law 

 

2.1.  The implementation of the Broadcasting Law in this report will be partially elaborated 

on in the section about monitoring of the activities of the Republic Broadcasting Agency. 

 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for July 2010 

 

2.2. On July 12, 2010, the Republic Broadcasting Agency Council announced that, while 

examining the annual accounts for the previous year, it had established that the overall 

revenues of the Agency exceed its expenditures. The press release said that the Council 

transferred 139 million RSD (the difference between revenues and expenditures) in the 

budget of the Republic of Serbia. According to the press release, these funds will be 

earmarked in equal parts for the improvement and development of culture, healthcare, 

education and social security, respectively. 

 

The revenues of the Republic Broadcasting Agency consist of funds generated from the fee 

charged to broadcasters for their broadcasting licenses. If the Agency fails to generate 

revenue from this source, the Broadcasting Law stipulates that the missing funds will be 

supplied from the Budget of the Republic of Serbia. Pursuant to Article 34, paragraph 7 of the 

Law, if the overall revenue generated from the fee charged to broadcasters exceed the 

expenditures of the Agency, the difference will be transferred into the budget of the Republic 

of Serbia and earmarked in equal parts for improving and developing culture, healthcare, 

education and social security, respectively. The purpose of this provision, however, is not to 

introduce an obligation to the Republic Broadcasting Agency to pass financial plans 

foreseeing revenues greatly exceeding expenditures. On the contrary, the intent of the 

legislator when introducing the fee was to cover the costs of regulation from that source, 

namely to secure the Agency’s financial independence from the executive. Contrary to such 

intent of the legislator and the principles provided by the Broadcasting Law of regulating 

relations in this area, which emphasize the development and incentives to creativity in the 

area of radio and television programming in Serbia, the RBA is actually financially 

obstructing the activities of the media by maintaining unreasonably high fees. Most 

respondents in polls conducted among media professionals say that excessive broadcasting 

fees and excessive fees of collective organizations for the protection of copyright and related 

rights are the biggest hurdle for financial self-sustainability. In order to illustrate the 

excessive level of the said fees, we hereby remind that, in the most difficult period of crisis in 

the Serbian media, which have seen their annual advertising revenues to drop by at least 20% 

for the third year in a row, the RBA continues to feed the state budget with huge amounts 

generated from broadcasting fees, while certain collective organizations proudly boast that 

they have distributed 25% more revenues than the previous year to owners’ rights. RBA’s 

decision to transfer the excess of collected funds in the budget is apparently in accordance 

with the Law at least to the extent in which the RBA should not be allowed to distribute the 

difference in revenues and expenditures as bonuses for its employees or Council members. 

However, such decision is actually in deep discord with the Law, since it may point to the fact 

that the RBA Council’s true goal is not to regulate in order to meet the citizens’ need for 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for July 2010 

 

quality media content, but to additionally tax the media in order to fill up the budget, at the 

expense of the said need. 

 

2.3. In early July, the media reported that Aleksandar Tijanic had been re-elected to the 

position of General Manager of the RTS. Tijanic reportedly received the support of seven 

members of the Public Broadcasting Service Management Board, while two members voted 

against him. Tijanic has been occupying the position for six years. Tanjug quoted Tijanic as 

saying that in consideration for the seven votes he had received in the Management Board he 

would persevere and justify the support of the viewers in the next four years. 

 

In keeping with the Broadcasting Law, the appointment of the General Manager of the Public 

Broadcasting Service falls within the competence of the RTS Management Board, consisting 

of nine members. The members of the Management Board are appointed and dismissed by 

the Republic Broadcasting Agency from the ranks of journalists and renowned professionals 

from the area of media, management, law and finance, as well as other prominent figures. 

The Law bars members of Parliament, members of the RBA Council, Ministers in the 

Republic or Provincial governments from becoming members of the RTS Management 

Board, as well as nominated or appointed persons in the executive branch and provincial 

authorities, and political party officials. The Law expressly states that the Management Board 

appoints and dismisses the General Manager of the RTS by a two-third majority of the total 

members, whereby it delivers the decision about the appointment after the completion of a 

public competition. An interesting issue of concern is the fact that, a whole month after the 

appointment, which was preceded by a public competition, the reasoned decision of the 

Management Board on Tijanic’s reappointment and the reasons that have motivated the 

members of the Management Board to make such a decision, is yet to be published. 

According to what the authors hereof have learned, the reasoned decision about Tijanic’s 

reappointment wasn’t communicated to other applicants on the public competition either, 

which were not chosen by the Management Board. What additionally reinforces the bitter 

taste left due to the opacity of the Management Board’ s activities is the fact that the reports 

and minutes from its sessions have not been posted on the RTS web page for more than a 

year and a half now. Moreover, the last session of the Management Board, from which the 

public may see the minutes, was held in January 26, 2009. 

 

3.  Law on Protection of Competition  

 

In the absence of a separate law on media concentration, outside of the rules governing 

electronic media and cross-ownership of media, which are contained in the Broadcasting 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for July 2010 

 

Law, in the period covered by this report, we had two cases of takeovers and mergers in the 

media sector that have been subject to the Law on Protection of Competition. That Law 

contains rules pertaining to media concentration, irrespective of the sector where it occurs. 

 

The first case concerns the establishing of a joint company Ringier Axel Springer Media AG 

seated in Switzerland, in the framework of which the Swiss-based Ringier AG and the 

German company Axel Springer AG have merged their investments in Eastern Europe – Axel 

Springer’s operations in Poland, the Czech Republic and Hungary and Ringier its operations 

in Serbia, Slovakia, the Czech Republic and Hungary. This news, as well as the information 

that the transaction has been approved, amongst others, by the Competition Protection 

Commission of the Republic of Serbia (CPC) – that found it would not hamper competition in 

the country – was reported by Blic, the top selling daily newspaper of the newly established 

Ringier Axel Springer Media Group in Serbia. 

 

At the same time, the CPC has voiced its opinion about the problematic takeover of Novosti. 

The latter case has been elaborated on in our previous reports, in which we quoted Serbia’s 

Interior Minister Ivica Dacic saying that the police had, at the orders of the Prosecutor’s 

Office, launched an investigation about the privatization of a media company, as well as the 

press release of the German WAZ media group announcing the takeover of the Austrian 

company Ardos Holding GmbH, one of Novosti’s shareholders, as one of the mechanisms 

WAZ intended to use in order to sell its share in Novosti and thereby exit the Serbian market. 

The CPC joined the debate between the management of Novosti and WAZ about whether the 

CPC’s failure to respond to WAZ’s request from January 2010 for taking over Novosti might 

be deemed as an approval of the proposed concentration, when the CPC President Dijana 

Markovic Bajalovic confirmed to the Beta news agency that WAZ had been informed by the 

Commission that the concentration had not been approved. Namely, WAZ also own shares of 

the Politika and Dnevnik dailies and it is at the same time the sole owner of the Stampa 

system distribution network. WAZ had previously claimed that in January 2010, after the 

coming into force of the new Law on Protection of Competition, it filed a new request for 

approval of the concentration and practically given up the request submitted according to the 

old Law in September last year. From that fact, WAZ inferred that the failure of the CPC to 

rule upon the request within the four month deadline meant that it had tacitly approved the 

concentration, which is in fact envisaged by the new Law. However, from the statement of 

Dijana Markovic Bajalovic, it stems that the Commission believes that this is all one and the 

same procedure, initiated in September 2009 under the old Law on Protection of 

Competition which, according to the interim and final provisions of the new Law, must be 

completed under the same Law that was effective when the procedure was instituted. 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for July 2010 

 

Not delving into the interpretations as to who is right in the above case – WAZ or the 

management of Novosti and the Competition Protection Commission – we wish to remind 

that the representatives of the publishers of the top selling print media were the most vocal 

critics of the adoption of the Law on Media Concentration. Since there are no special rules 

regulating the concentration of ownership of print media, which, concerning electronic 

media, are provided in the Broadcasting Law and which are significantly more restrictive 

than the general rules of the Law on Protection of Competition, today in Serbia we have a 

situation in which the print media market is fairly consolidated, as opposed to the electronic 

media market, saturated by too many media and too many media owners. Since 

concentration in the media, just like in other sectors, has both positive and negative effects, 

the consolidation of the electronic media market is definitively an issue that deserves serious 

consideration in the future. 

 


